| Udgivet . december 2024 |
MOT Booking System fandt perfekt match på MatchMaking Messen
I efteråret blev MatchMaking-messen på UCN Teknologi og Business afholdt, og en af de virksomheder der takkede ja til tilbuddet om at deltage på messen med Morsø Erhvervsråd, var MOT Booking System. Det viste sig at være en god beslutning, for her fandt iværksætterne bag MOT Booking System, et perfekt match til deres nye virksomhed.
Hvad er MatchMaking-messen?
Ved at deltage i MatchMaking-Messen med Morsø Erhvervsråd, får man en gratis stand, der danner rammen for dialog med praktik- og jobsøgende studerende og/eller dimittender. I september 2024 blev MatchMaking-messen afholdt på UCN Teknologi og Business i Aalborg, der huser hele 18 forskellige uddannelser.
Morsø Erhvervsråd er stolte af at samarbejde med en række nordjyske aktører inden for erhvervsfremme, samt uddannelses- og beskæftigelsesområdet. Samarbejdet har til formål at matche virksomheder med studerende og dimittender fra forskellige uddannelsesniveauer og typer, for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
Du kan læse mere om tiltaget for MatchMaking mellem uddannelse og erhverv her.
Samarbejde med datamatiker-studerende
Sammen med Morsø Erhvervsråd, havde MOT Booking System booket en stand til MatchMaking-messen på UCN Teknologi og Business, i håbet om at indgå et samarbejde med en studerende, der havde de rette IT-kompetencer til videreudvikling af deres bookingsystem. MOT Booking System, stiftet af Lasse Markmøller og Sebastian Ibsen, består af et innovativt bookingsystem, der effektiviserer booking af syn mellem værksteder og synshaller. Beslutningen viste sig at være fornuftig, eftersom de fandt et godt match i den unge datamatiker-studerende, Philip Urth, som viste stor interesse i deres virksomhed, og omvendt.
Vi har været i dialog med en af stifterne af MOT Booking System, Lasse Markmøller, samt den nyansatte programmør Philip Urth, for at få et indblik i hvad begge parter opnåede af MatchMaking-messen.
Philip, der oprindeligt kommer fra Thisted, fik allerede interesse for programmering i folkeskolen, men det var først under sin HTX-uddannelse, hvor programmering var på skemaet, han for alvor fik smag for emnet. Philip fortæller, at han var blandt de dygtigste i klassen til programmering, og med mange 12-taller i faget, vidste han, at det var datamatiker-vejen han skulle gå.
Studerende, Philip Urth, har ikke deltaget i MatchMaking-messen før, men fordi han skal påbegynde sit sidste store semester-projekt, besluttede han sig for at prøve det af. Første virksomhed han talte med på messen, var MOT, og efter at have undersøgt andre muligheder, vendte han tilbage til MOT. Philip mener, at virksomheden skilte sig ud ved at have en konkret opgave og idé om at få deres digitale system forbedret, bl.a. ved at gøre effektivisere opsætningen af systemet med booking-knapperne, samt gøre det mere brugervenligt. Samarbejdet giver Philip materiale til sit sidste semester-projekt, samt videre erfaring, som han kan bruge når han fortsætter på en videregående uddannelse, nemlig professionsbacheloren i IT-sikkerhed.
Hvilken rolle spillede MatchMaking-messen?
Lasse Markmøller, en af personerne bag MOT Booking System, fortæller, at de har forsøgt at finde kvalificeret arbejdskraft og mulige samarbejdspartnere, der kan hjælpe med at effektivisere og videreudvikle brugersystemet i virksomheden. “Det har været svært, fordi vi ikke har vidst hvad den præcise jobbetegnelse var, for det vi søgte” udtaler Lasse, der desuden fortæller, at Philips liste over kompetencer, frem for titel, var det der gjorde udslaget.
Derfor var det oplagt for MOT at benytte Morsø Erhvervsråds tilbud om at deltage i MatchMaking-messen, også selvom man som virksomhed ikke ved præcis hvilken profession man søger til en specifik opgave, eller om man søger en samarbejdspartner, praktikant eller ansat. Messen kan hjælpe virksomheder med at finde kandidater ud fra kompetencer og viden, og her mener Lasse, at det er vigtigt at man som virksomhed ikke blot stiller sig op med konkurrencer og bolsjer, men at man har specifikke arbejdsopgaver og viden om de kompetencer man søger, måske mere end selve titlen på uddannelsen eller jobbet. Samarbejdet mellem MOT Booking System og Philip begyndte i november og varer 10 uger, og begge parter synes, at det har været en god start. Lasse fortæller, at “Vi har kontorplads ved siden af hinanden og derfor er det let at udveksle idéer, vi har en god ping-pong.”
MOT Booking System effektiviserer synsaftaler
Grundlæggerne af virksomheden MOT Booking System, Lasse Markmøller og Sebastian Ibsen, står bag et nyt og innovativt booking system, der har til formål at styrke samarbejdet mellem værksteder og synshaller. Det nye system skal sikre optimal effektivitet, så problemet med bl.a. spildtid og kødannelser, kan omvendes til effektiv arbejdstid ved hjælp af ‘Priority Lane’, der sikrer at mekanikeren først vil ankomme lige inden synet påbegynder og dermed reduceres ventetiden og omsættes til effektive arbejdstimer. Med et enkelt klik på en knap, kan værkstederne og synshallerne gennem et automatisk system, aftale, udskyde eller aflyse synsaftaler – og det er desuden en idé, de har patent på.
Vil du deltage i MatchMaking-messen 2025?
Næste MatchMaking-messe finder sted onsdag d. 12. marts 2025, og ønsker du at deltage med din virksomhed, så kontakt Jens Vinther Christensen på tlf. 21 47 88 80 for at høre mere.