Hvad er annoncering på Facebook? Og hvad kan du bruge det til i din markedsføring?

 

Annoncering er (meget) kort fortalt en mulighed for at købe dig til eksponering af dine produkter/budskaber overfor forskellige relevante og nøje udvalgte målgrupper på Facebook (3,6 mill. brugere i DK) og Instagram (1,8 mill. brugere i DK).

Med andre ord, behøver din målgruppe altså IKKE at være de mennesker, som allerede liker/følger dig på din Facebookside eller Instagramprofil.

 

Man kan i princippet annoncere på 2 forskellige måder på Facebook og Instagram:

 

  1. Bruge den ”nemme og hurtige” løsning: at klikke på ”BOOST-knappen” på et opslag.
  2. Bruge den store herlighed der ligger i Facebooks annonceadministratorfunktion.

 

Ad 1) Boost-knappen:

”Boost-knappen” får ofte kritik for at være en dyr og ikke særlig målrettet løsning til din annoncering på Facebook. Den ER også dyr, hvis du ikke bruger tid på lave ordentlige målgrupper og i det hele taget laver en strategi for hvad du bruger din annoncekroner på.

Ad 2) Facebooks annonceadministrator:

I Facebooks annonceadministrator kan du lave mange forskellige annoncetyper, som er skarpt skåret til forskellige formål. Du får langt flere valgmuligheder end du får i boost-funktionen, hvilket gør, at der er mange penge at spare, hvis du har mod på at lære et par gode greb.

F.eks. får du lov til at vælge ”hvornår på døgnet” dine annoncer skal vises. Du får lov til at vælge imellem langt flere placeringer (hvor på Facebook, Instagram, Messenger, videofeed at dine annoncer skal vises). 

 

Kompromiset mellem 1 og 2? Findes det?

Ja, det gør: Lær at lave nogle gode målgrupper og ”put dem på lager”. Guldet i annoncering på Facebook findes i de gode målgrupper.

Kunne f.eks. være:

  1. Målgrupper som matcher din persona/idealkundes egenskaber/karakteristika. (Facebook ved ALT om os og en stor del af de data er til vores rådighed, når vi laver målgrupper)
  2. Målgrupper af mennesker som allerede kender dig via videovisninger, interaktion m.v. (som dermed er meget nemmere at sælge noget til – i daglig tale kaldet: ”lavthængende frugter”)
  3. Kopimålgrupper er målgrupper, hvor Facebook (kva alt deres data) finder folk, som minder om dem, der allerede er interesserede i dig og din forretning).
  4. Målgrupper af mennesker som har besøgt dit website eller som følger dit nyhedsbrev.

 

Bliver du nysgerrig?

Jeg har en gave til dig – se min videoguide, hvor du får nogle værdifulde fif til, hvordan du laver personamålgrupper (kaldet ”gemte målgrupper).

Se videoguide her >>

Jeg har faktisk en hel ”flok” af gode videoguides til oprettelse af forskellige målgrupper og annoncetyper, så hvis du er tilmeldt kurset 18.03.2019: ”Annoncering på Facebook & Instagram”, så får du samtidig adgang til alle disse videoguides, så du efterfølgende får hjælp og støtte – udover den support og netværk som alle kursister får i en lukket Facebookgruppe efter kurset.

Har du ikke fået booket din plads, så er der FÅ pladser tilbage 18. marts – læs mere her >>

På kurset kommer vi til at arbejde minimum med målgruppe 1-3 jf. ovenstående.

 

God fornøjelse med annonceringen på Facebook og Instagram.

 

Mange hilsner

Janne Schmidt Nielsen, indehaver og Facebookfessor i Den Skaeve Vinkel  

 

BONUS:

3 x hurtige spørgsmål til fessor’en:

  1. Skal man bruge mange penge på annoncering før det kan ”betale” sig at lave rigtige annoncer? Nej, det er den hurtigst tænkte investering at få tilbage, for når du kan lave bedre målgrupper og ”skrue på flere knapper”, så sparer du penge/annoncebudget fra dag 1.
  2. Hænger annoncering på Facebook og Instagram sammen? Ja, skal du lave rigtige annoncer på Instagram, så skal du gøre det via Facebook annonceadministratorfunktion.
  3. Behøver man at have en Instagramprofil for at annoncere på Instagram? Nej, det behøver man ikke – du kan sagtens benytte dig af de gode muligheder uden egen Instagram virksomhedsprofil.