Ploveksperten på Mors - verdens første

 

Efter 15 år som eksportsælger hos HE-VA tog Jens Iversen skridtet.

1. august 2017 skiftede han jakkesættet ud med kedeldragten og startede rådgivningsfirmaet Ploveksperten. Det skulle vise sig at være en rigtig god beslutning.

 

Jens Iversens, der er tidligere verdensmester i pløjning og sælger af redskaber til jordbearbejdning, bruger nu sin viden som selvstændig konsulent i virksomheden Ploveksperten. Siden startskuddet lød i 2017, har Ploveksperten besøgt kunder i Danmark, Sverige og Norge og justeret næsten 700 plove.

Da jeg endelig havde taget beslutningen og startede op med Ploveksperten, gik det over al forventning. Jeg fik en forrygende start! Det jeg især har haft glæde af, har været det store netværk, jeg har opbygget fra de mange år i pløjebranchen. Jeg har fået en hjælpende hånd og opbakning fra rigtig mange steder, fortæller Jens Iversen.

I dag har Ploveksperten 5 ansatte. Arbejdet foregår ofte i maskinhusene og på marken hos landmændene. Her indstilles plovene korrekt og der udføres dæktryksservice. En tysk undersøgelse viser, at hvis ploven er indstillet korrekt, kan landmanden spare op til 23 procent diesel, så der er mange penge at spare.

Der er også kommet endnu et ben at stå på, da Jens Iversen har startet et søsterselskab – Farm Implement. Her anvendes en stor del af Jens Iversens tid, da virksomheden er blevet eneforhandler af spanske Ovlac plove i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Formålet med opstarten af Farm Implement er at kunne sæsonudligne, da forhandlingen af Ovlac plovene giver mulighed for at være beskæftiget i de perioder, hvor der ikke justeres plove.

 

En legende på Facebook

En del af årsagen til den forrygende start kan også findes i, at Jens Iversen på meget kort tid fik opbygget en velfungerende Facebookside, som skaber mange loyale ambassadører og kunder.

Han er rigtig god til at lave videofilm ude ved kunderne, hvilket er en enkel og helt fantastisk måde at aktivere dem til at like Facebooksiden og sidenhen blive en aktiv del af ”fanbasen”.

Facebookekspert Janne Schmidt Nielsen fra Den Skaeve Vinkel har fra sidelinjen fulgt Jens Iversens udvikling på Facebook:

Årsagen til Jens’ enormt høje, daglige interaktionsniveau skal ses i hans store fokus på at holde ”øjenhøjde” med målgruppen. Jens kender sin målgruppe og ved hvilket indhold de vil ha’ – hvad der er interessant for likerne at følge med i. Jens tør også at være tilstede personligt – på video og billeder – det er selvsagt vigtigt.

Succes på Facebook handler i bund og grund om at kende sin målgruppe og om at turde at kommunikere med dem og kun dem – give dem dét indhold som skaber værdi, så får du succes.
Dét at få så mange mennesker til at se en 7 minutters video til ende – hvor der filmes ned i en lynskarp plovfure – er noget helt unikt. Dét er målgruppefokus og det har Jens naturligt flair for, fortæller Janne Schmidt Nielsen.
I dag har Facebooksiden 2.900 følgere, og nogle opslag er med flere hundrede likes, kommentarer og delinger. Opslaget med størst rækkevidde kom ud til 84.550 mennesker.

 

Succesfuld og usikker

Jens Iversen gik næsten et par år med tankerne om at starte egen virksomhed. Da en landboforening spurgte, om Jens Iversen ville afholde kurser i weekender, startede overvejelserne. Det var enormt succesfuldt, og her begyndte han at tænke tanken – mon det var noget, han kunne leve af?

Tiden efter at have taget beslutningen var især præget af den usikkerhed, som følger, når man skifter sit gode faste job ud med livet som selvstændig. Ifølge Jens Iversen var der ikke andre fortilfælde i verden, som han kunne læne sig op ad. Ham bekendt, er han den første af sin slags.

I min opstart fik jeg meget hjælp hos Morsø Erhvervsråd. Jeg har fået en uundværlig sparring og har løbende haft nogen at kunne drøfte tingene med og hente erfaring og råd hos. Jeg har fået en fantastisk hjælp. Det ville jeg nødigt have undværet, slutter Jens Iversen.