Spar Nord: Regeringens initiativer hjælper vores kunder

 

Vi står alle midt i noget, som ingen har prøvet før. Coronaepidemien vender op og ned på alt – både samfundsmæssigt, sundhedsmæssigt og økonomisk.

 

Vi ser initiativer fra både regeringer og centralbanker verden over i et tempo og en størrelse, der allerede nu overgår finanskrisen i 2008.
Så der er ingen tvivl om, at myndighederne gør alt for at imødegå de negative effekter af pandemien både sundhedsmæssigt og økonomisk.

Også dansk erhvervsliv står overfor en meget alvorlig situation, som følge af de mange tiltag om at begrænse eller helt lukke ned for dele af samfundet. Det rammer ikke alene den enkelte virksomhed, men kan også medføre økonomiske konsekvenser for den enkelte familie, der fortsat skal have en hverdag til at fungere.
Vi er naturligvis meget optaget af situationen og følger udviklingen tæt.

Derfor imødekommer vi også udmeldingen fra Finanstilsynet, der giver bankerne mulighed for at række en hjælpende hånd til de af vores kunder med en sund økonomi, som har brug for ekstra likviditet til at komme igennem den helt ekstraordinære situation, som vi lige nu befinder os i.

Konkret betyder det for virksomhederne, at bankerne har fået muligheden for at gå i dialog med kunderne i tilfælde af, at der opstår likviditetsmæssige udfordringer uden samtidig at skulle markere kundeforholdet som ekstra risikofyldt med deraf skærpede regler og en øget prissætning til følge.

 

Hos Spar Nord har vi allerede talt med mange af vores kunder, for at danne os et foreløbigt overblik over konsekvenserne for den enkelte. Dette for at vi sammen kan finde konkrete løsninger på, hvordan vi kan sikre dem igennem krisen, til vi som samfund igen er kommet ovenpå.
I dialogen inddrager vi naturligvis den række af hjælpepakker som regeringen allerede har præsenteret og løbende udbygger.

 

Grundlæggende er der to ting Spar Nords kunder efterspørger - rådgivning og likviditet. Rådgivningen ydes i tæt samarbejde med kundernes øvrige rådgivere samt brancheorganisation for at få et overblik over den enkeltes situation, muligheder og likviditetsbehov.
Et uafdækket likviditetsbehov er vi samtidig meget beviste om kræver hurtig behandling og i flere tilfælde også medfører, at banken i første omgang er en stor del af løsningen af.

Et samfundsmæssigt ansvar vi banker naturligvis tager del i at løfte sammen med øvrige interessenter omkring virksomheden, hvilket også er hovedbudskabet i den seneste fælleserklæring mellem regeringen og bankernes brancheforening Finans Danmark som Spar Nord til fulde kan tiltræde.

 

Så selv om vi står i ukendt territorium, kan vi økonomisk set alligevel godt sætte struktur på de udfordringer, der er og vil komme i en åben dialog med kunderne.

 

Benny Lund
Erhvervskundechef, Spar Nord Nykøbing

 

 

5 lokale banker: Sådan oplever vi situationen lige nu

Morsø Erhvervsråd har kontaktet 5 lokale banker for at få en fornemmelse af, hvordan det står til i lokalområdet. Læs derfor også