Rute 26-34
Fra Hanstholm til Herning – via Mors!
Morsø Erhvervsråd bakker op om projektet omkring udvidelse af strækningen fra Hanstholm til Herning via Mors og Skive, rute A26-34, et af landets vigtigste vejhængsler, der forbinder strækningen med det øvrige jyske motorvejsnet. For at styrke infrastrukturen er idéerne om bl.a. en 2+1 motortrafikvej blevet præsenteret, nye hankeanlæg bl.a. ved Øster Jølby-krydset, samt sløjfning af rundkørslen efter Vildsundbroen på Sundbyvej.
Forslag fra borgmesteren, lokalpolitikere, erhvervsliv og borgere
Morsø Kommunes borgmester, Hans Ejner Bertelsen, støtter også op om projektet og er fortaler for løsninger, som gavner både borgere, erhvervsliv og turister. Borgmesteren har i samråd med lokale politikere, Simon Kollerup (S) og Torsten Schack Pedersen (V), afgivet kommentarer og ændringsforslag b.la. fra lokale borgere og lokalt erhvervsliv på Mors, til det første oplæg om rute 26-34 fra Vejdirektoratet og Transportministeriet, som alle er efterkommet i det endelige projekt. Læs mere om løsninger og ændringsforslag her.
Miljøkonsekvensvurdering ifb. udvidelse af rute 26-34
En miljøkonsekvensvurdering af rute 26-34, der skal give borgere, erhverv, myndigheder og organisationer, tilstrækkelig viden om projektets miljømæssige, trafikale og økonomiske konsekvenser af projektet. Læs mere om projektets vurdering af støjudbredelse, trafikale behov, arealbehov og miljøforhold på denne side fra vejdirektoratet.
Hvornår starter projektet?
Et nyligt præsenteret oplæg om rute 26-34 har en planlægningsfase fra 2031-2033 og forventet byggefase fra 2033 med færdiggørelse i 2035. Økonomisk er der med aftalen afsat 1.144 mio. kr. (indekseret til 1.450 mio. kr. i FL-indeks 2024) til gennemførelse af projektet i 2031-2035.
Følg med i udviklingen af projektet rute 26-34
Hvis du er interesseret i projektet, kan du følge med i nyheder, opdateringer og begivenheder på projektets forskellige sociale medier. Vil du deltage i debatten om udvidelse af rute A26-34, kan du følge med på projektets Facebook-side her, og på projektets LinkedIn-side her.